Regulacja sensoryczna starszaków

Rodzice starszaków i szkolniaków mogą zauważyć :

  • Aktywnościami na placu zabaw, nie lubią huśtawek, zjeżdżalni itp., albo przeciwnie, nie potrafią się wysycić ruchem, mogłyby np. skakać na trampolinie przez wiele godzin;
  • Koordynacją ruchową, często przewracają się o własne nogi. Wydaje się jakby nie miały świadomości własnego ciała;
  • Manipulacją przedmiotów, trzymają przedmioty zbyt delikatnie lub zbyt mocno. Przetrzymują zabawki bez żadnej zabawy, trzymają je niczym amulety, żeby nie dotknąć innych faktur;
  • Długo uczyły się jazdy na rowerze biegowym, zwykłym, hulajnodze i innych dziecięcych jeździkach;
  • Wydają się zbyt mocne, sztywne lub przeciwnie „przelewają się przez ręce”;
  • Szybko się męczą lub są hiperaktywne ruchowo;
  • Nie lubią dotykania, przytulania lub przytulają się zbyt mocno, często wbiegają w stojące osoby;
  • Nie lubią zabaw brudzących ręce, ciało  (w piasku, malowania dłońmi, zabaw z plasteliną, masą solną);
  • Mają trudności z zabawami manipulacyjnymi, trudno im utrzymać długopis w trakcie pisania, nie lubią wycinania nożyczkami.
  • Preferują ubrania z określonych materiałów ( nie lubią metek przy ubraniach, wystających nitek, notorycznie odmawiają włożenia rajstop, czy leginsów pod spodniami przy bardzo niskich temperaturach);
  • Mają trudności z nauczeniem się nowych czynności ruchowych, wszystko wykonują schematycznie. Mają problem z wymyślaniem nowych zabaw, kreatywnością. Często się „zawieszają”.;
  • Często brudzą się w czasie jedzenia, ślinią się, mają problemy z żuciem. Odmawiają niektórych posiłków ze względu na fakturę lub zapach. Jedzą bardzo wybiórczo, co prowokuje problemy zdrowotne, albo wpływa na relacje społeczne, np. nie je w domu rodzinnym albo w przedszkolu.;
  • Bywają agresywne albo bardzo wycofane, apatyczne, nie są stabilne emocjonalnie. W jednej minucie potrafią przejść ze stanu euforii po płacz;
  • Łatwo się rozpraszają, mają krótką pamięć, albo tzw ” pamięć selektywną”. Pamiętają, tylko o tym co im najbardziej pasuje:).

Pojedynczy objaw nie jest zaleceniem do terapii. Jednak parę z nich może być wskazaniem do zgłębienia diagnozy i możliwej terapii, albo zmian nawyków w domu Dziecka.