Kursy dla dzieci, konsultacje dla rodziców

W uwadze nie ma nic szczególnie nadzwyczajnego, ani mistycznego. Medytacja wymaga tylko skupienia uwagi na własnych przeżyciach w każdej kolejnej chwili.

                                                                                   Jon Kabat Zin

Człowiek rodzi się z umiejętnością do uważności. Jest pierwotna i bazalna, a dzięki ćwiczeniom nabieramy wprawy. Możemy ją rozwijać.

Dzieci najlepiej uczą się przez zabawę w bezpiecznym dla siebie środowisku. Dlatego kurs uwagi na wgląd w odczucia z ciała, własne myśli i emocje składa się z eksperymentów, słuchowisk, bajek, zabawy samodzielnej i grupowej. Skupiamy się na ćwiczeniu w sobie wewnętrznego życzliwego obserwatora, który potrafi spojrzeć szerzej i z większym dystansem.

Na następujących po sobie zajęciach dzieci uczą się jak zaopiekować się własnym dobrostanem. Kotwicą scalającą wszystkie spotkania jest świadomy oddech. Zaczynamy przygodę w obserwację. Brzmi bardzo trywialnie. W praktyce jest to dla dzieci wyzwanie. Zaczynamy od uświadomienia sobie własnego oddechu, jak pracuje w ciele, co dzięki niemu zyskujemy, jak potrafi uspokoić, uregulować.

Najważniejsze, z czym dzieci wychodzą po zajęciach, to z lepszym kontaktem ze sobą. Z większym zrozumieniem jak przyglądać się swoim trudnym emocjom, myślom. Uczą się zrozumienia odczuć z ciała, miejsc napięcia, bólu. Trenujemy, jak opiekować się sobą w troskach, dyskomforcie, ale także w radościach i uśmiechu. To wszystko dzieje się w kontekście grupy, która się troszczy i wspiera.

Uważność, a integracja sensoryczna.

Uważność bardzo mocno łączy się z integracją sensoryczną. Można celowo przeżywać doświadczenia, jeżeli mamy w pełni uporządkowane systemy sensoryczne i na odwrót. Przyjacielski dotyk kogoś bliskiego na naszej skórze, reguluje nasze emocje, nasz świat wewnętrzny. Sprawia, że jesteśmy bardziej uważni i skoncentrowani, bardziej gotowi na przygodę z nauką, czy wejście w relacje koleżeńskie i na odwrót. Koleżeńskość, bliskość, relacja oparta na prawdziwych wartościach reguluje nasz układ dotykowy. Normalizują się problemy sensoryczne. Kurs uważności dla dzieci może działać jako uzupełnienie albo wzmocnienie terapii SI.

 Jakie korzyści wnosi dla dzieci (oraz rodziców) regularny trening?

Zwiększa wewnętrzny spokój;
Poprawia koncentrację;
Zwiększa kreatywność;
Zwiększa cierpliwość;
Zwiększa zaufanie i akceptację samego siebie;
Wzmacnia otwartość na świat;
Wzbogaca wgląd w emocje, odczucia z ciała, doznania smakowe, węchowe, słuchowe;
Wzmacnia stabilność emocjonalną, dziecko lepiej rozpoznaje swoje „trudne myśli” i „trudne emocje”;
Wpływa na rozwijanie wiary w siebie, niweluje automatyczne ocenianie;
Powstrzymuje automatyczne reakcje, np. zatrzymuje się przed kłótniami, bójkami, sprzeczkami;
Wpływa na wzrost poziomu życzliwości wobec siebie i innych.

Kurs uważności „Uwaga, to działa!” Eline Snel

 

W latach 2008-2010 Eline Snel opracowała program uważności dla dzieci w wieku od 5 do 12 roku życia. Bazuje on na najbardziej rozpropagowanym na świecie ośmiotygodniowym treningu dla dorosłych stworzonym przez Jona Kabata- Zinna. Jest to trening MBSR , czyli trening redukcji stresu oparty o uważności.

Struktura:

Trening trwa 8 tygodni dla dzieci w wieku 5-11 (12). Program jest podzielony na grupy wiekowe: 5-8 lat, 8-11 (12) lat. Dodatkowo mamy dwie konsultacje na początku i na końcu. Razem wychodzi 10 spotkań.

Tematy zajęć:

Zauważanie i koncentracja
Z głowy do ciała
Smakowanie, wąchanie, słuchanie, widzenie i odczuwanie.
Poczuj swoje emocja
Akceptacja emocji
Świadomy ruch
Siła wyobrażeń
Bycie miłym jest fajne

Zajęcia grupowe – uważność

  • Grupy 2 lub 3 osobowe
  • Dzieci dobrane wiekowe
  • Spotkania raz w tygodniu 45 minut
  • 8 tematycznych spotkań
  • 2 konsultacje z rodzicami na początku i końcu
  • Rekomendowane codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu

Zajęcia indywidualne – uważność

  • Spotkania 1:1 z trenerką
  • Spotkania raz w tygodniu 45 minut
  • 8 tematycznych spotkań
  • 2 konsultacje z rodzicami na początku i na końcu.
  • Rekomendowane codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu

Zajęcia indywidualne – integracja sensoryczna z elementami uważności

  • Spotkania 1:1 z trenerką
  • Spotkania raz w tygodniu 45 minut
  • Program pracy indywidualnie dobrany pod potrzeby diagnozy integracji sensorycznej dziecka
  • Dodatkowe konsultacje z rodzicami
  • Rekomendowane codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu